Noodcentrale Antwerpen: Nieuwe technologie maakt snellere alarmering mogelijk
Noodcentrale Antwerpen is sinds 23 mei 2022 overgeschakeld op het bovenprovinciaal dispatchingplatform
Op 14 juni 2004 startte de Noodcentrale 112 Antwerpen als eerste centrale in België met de dispatchingsoftware van CityGIS. Bijna 20 jaar lang ondersteunde dit programma onze operatoren in hun soms moeilijke opdrachten bij het uitsturen van hulp.
De noodcentrale van Antwerpen leerde in de loop der jaren de vele mogelijkheden van het programma terwijl nieuwe wensen en noden stelselmatig werden ontwikkeld en toegevoegd.
Het softwarepakket heeft zijn diensten meer dan bewezen, bleek zeer stabiel en performant te zijn. Nu bijna 20 jaar later worden de noodcentrales met CityGIS naar een ‘next level’ gebracht. De noodcentrales zullen voor het eerst nationaal met elkaar verbonden worden tot een bovenprovinciaal dispatchingplatform.
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden verduidelijkt de voordelen van het nieuwe systeem: “Dankzij de migratie naar het bovenlokaal dispatchingplatform kan nu veel breder gewerkt worden dan louter provinciaal. De migratie kwam er op vraag van de parlementaire onderzoekscommissie na de aanslagen van 22 maart 2016. Niet alleen verbetert de dienstverlening ten aanzien van de burgers, de operatoren uit verschillende provincies kunnen nu ook veel beter samenwerken. Dat is belangrijk, want achter elke noodoproep schuilt een burger in nood die snel en efficiënt moet worden geholpen.”
De bovenprovinciale werking impliceert niet dat noodoproepen van burgers in eender welke centrale terechtkomen. Een oproep naar 112 zal nog steeds eerst in de territoriaal bevoegde centrale worden afgehandeld. Als er in die centrale op dat moment geen operator vrij is, zal de oproep aangeboden worden aan een beschikbare operator van een andere centrale in hetzelfde taalgebied.
Een zo cruciale dispatchingcentrale van nieuwe technologie voorzien vraagt een zeer accurate voorbereiding. Op technologisch vlak een huzarenstukje om alle technieken om te zetten en vooraf nauwkeurig voldoende testen uit te voeren. Ook de operatoren dienen voorbereid te worden om met de nieuwe middelen aan de slag te gaan. Hiertoe startten zij met een opleiding via een e-learningmodule gevolgd door een training met de nieuwe dispatchingsoftware.
Allemaal wel wat spannend, maar op 23 mei maakte de Antwerpse noodcentrale de sprong naar het bovenprovinciaal dispatchingplatform.
De nieuwe mogelijkheden maken het mogelijk de hulpdiensten nog sneller te alarmeren wat uiteindelijk de hoofdbetrachting van de noodcentrales is. Verschillende toepassingen werden hiertoe verder ontwikkeld, o.a.: de hulpdiensten kunnen rechtstreeks uit het uitrukvoorstel gealarmeerd worden, verschillende operatoren kunnen samenwerken aan eenzelfde grote interventie en onderlinge communicatie tussen de operatoren is mogelijk via een chatfunctie.
De technologierace stopt hier echter niet. De komende jaren zullen de softwareprogramma’s nog verder verbeterd worden en er zal blijvend ingezet worden op technologieën die de operatoren bij de uitvoering van hun opdrachten nog beter kunnen ondersteunen. Het enthousiasme om hier werk van te maken is er alvast!